Forside Anmeldelser 2020 ROTTER PÅ LOFTET

ROTTER PÅ LOFTET

18
0

Årets julecabaret på Café Liva er både musikalsk og morsom.

* * * * *

Selv ikke en pandemi som corona kan sætte en stopper for en af juletidens stolte traditioner i det københavnske kulturliv, årets julecabaret på Café Liva. I årevis har Jacob Morild som flittig tekstforfatter – i år med alle på nær to af cabaretens 16 numre – strikket en cabe-revy sammen til det lille, charmerende skib i Nyhavn; taget årets emner under kærlig, og nogle gange ukærlig behandling, og tilsat anstrøg af det rene gak-gak, et skvæt hygge og pyntet træet med musikalske guirlander. Således også i år, hvor han selv indtager scenen i overordentligt godt selskab af Karsten Jansfort og musikerne Morten Wedendahl og Thomas Pakula.

Julecabareten kan bedst sammenlignes med en sceneudgave af Svikmøllen, der satirisk svirper til højre og venstre, jonglerer med tidens emner som #MeToo, hjælpepakker, Mette, Mogens og mink og en hel del corona, forstås. Vi møder blandt andet en sjofel og sexfikseret Søren Brostrøm som bugtalerdukke, en overlegen direktør-type på jagt efter julegaven til konen, der har alt – en hjælpepakke!, og vi møder en ung mellemøstlig rod til tryghedskabende samtale hos sin nok så overbærende sagsbehandler. Drengen hedder i øvrigt Jesus ‘fucking’ Kristus og er noget så nedern over ikke at måtte gå tur på Genesarat sø.

Musikalsk er vi i gode hænder hos spillemændene Morten Wedendahl og Thomas Pakula, der også bidrager med flerstemmig sang når der gakkes løs om følgerne af Studentikos-korets kaotiske julefrokost, eller spiller med, når fædregruppen i 2.B. står til skideballe for at have udviklet børnenes Lucia-optog til en endnu mere kaotisk druktur. 

Jacob Morild er morsom på sin sædvanlige slebne facon, vi fornemmer altid, at der gemmer sig noget andet bag facaden, og så er det længe siden, at Karsten Jansfort har været så god og præcis i alle sine karakterer. Denne herlige revymand finder de fineste nuancer frem i rigt detaljerede portrætter af alt fra fulderikker til klæbrig dansktop-sanger og til højdepunktet som bitter gamling på et kage-bage-aftenskolehold for enlige modne mænd. Hans kone er skredet til fordel for – en anden kvinde – og vor ven er alt andet end tilfreds. Det der storslået komik af højeste – og allermest elegante – klasse. Det er det bestemt også, når Jacob Morild – i en velkendt karakter, som salvelsesfuld præst – gennemgår årets gang i sognet Dannevang. Ordekvilibristisk satire af format.

Forestillingens bedste og mest originale nummer hylder på finurlig vis den netop afdøde Sean Connerys legendariske Bond-figur. Hele holdet synger kendte julesalmer og -sange på de velkendte Bond-filmtemaer, i Thomas Pakulas overlegent musikalske arrangement.

“Rotter på loftet” er morsom og musikalsk hele vejen igennem, og selvom Morild tidligere har skrevet med en skarpere pen, så er der altid undertoner og referencer af alvor selv i det pureste pjat. Aller tydeligst i det poetiske slutnummer om “Vinter på Vesterbro”, hvor den flerstemmige skønsang står i kontrast til tekstens budskab om, at ikke alle er lige lykkelige i denne dejlige juletid. Omkvædet lyder: “Stik mig en nål og syng mig en salme, så siger vi skål og så får vi kvalme.” Og ja, det gælder om at nyde julen, for til påske er der flere end Jesus, der er døde. Det er barske sager, der synges med engleblide stemmer, og sender os ud i den kolde vinternat med et bredt smil på læben, og en nagende eftertanke i baghovedet.

Vil man gøre noget særligt ud af aftenen, så kan det på det varmeste anbefales at starte med Brasserie Livas strålende julemenu, der både er meget velsmagende og ødsel i omfang.

“Rotter på loftet”.

Julecabaret med tekst og musik af Jacob Morild, Morten Wedendahl, Thomas Pakula, Karsten Jansfort, Mette Marckmann og diverse.

Medvirkende: Karsten Jansfort, Jacob Morild, Thomas Pakula og Morten Wedendahl. Speak: Ole Fick og video: Casper Joel.

Spiller på Café Liva til 21. december (I skal være hurtigt ude, der er næsten helt udsolgt).

Anmeldt 19. november.

Foto: Brita Fogsgaard.

Tidligere artikelET JULEEVENTYR (Aarhus Teater)
Næste artikelTHE BODYGUARD – THE MUSICAL

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her