Forside Anmeldelser 2025 MICKEY PLESS – PÅ ALLE TANGENTER

MICKEY PLESS – PÅ ALLE TANGENTER

989
0

BOGANMELDELSE: Biografien om Nykøbing F.-Revyens succesfulde direktør og kapelmester afslører blandt andet en hidtil ukendt dramatik omkring hans overtagelse af revyen.

* * * * *

Smilene var brede og alle var tilsyneladende glade, da kapelmester Mickey Pless og skuespiller Pernille Schrøder overtog Nykøbing F.-Revyen efter Flemming Krøll i 2018. Krøll havde selv peget på Pernille Schrøder som sin arvtager, og hun ville gerne have Pless med. Da det allerede året efter bliver beslutter, at Mickey Pless overtager Schrøders andel i revyen bliver det indledningen til en bitter strid. For Krøll har ikke peget på Pless.

Den historie har udadtil været ukendt. Ja, selv på de bredere indre linjer har striden tilsyneladende været holdt skjult, men den kommer frem til overfladen i portrætbogen ”Mickey Pless – På alle tangenter”, der udkom 28. maj.

Bogen er skrevet af Helle Bertram og David Arnholm, og udgivet på Helle Bertrams eget forlag. Hun er cand.mag. i nordisk litteratur og forfatter til flere bøger, mens han er journalist på Lolland-Falsters Folketidende.

Ovennævnte afsløring, som afgjort er den velskrevne bogs klimaks, er ikke forfatterparrets dybdeborende afsløring, men fortælles åbent og ærligt af Mickey Pless selv, og Flemming Krøll bidrager også med sit syn på sagen. For selvom det er en bog om Mickey Pless, så er det ikke kun et poleret portræt, der tegnes. Hverken i den ovennævnte historie eller når en række mennesker omkring den succesfulde revydirektør i bogens sidste halvdel for hvert deres kapitel til at fortælle om sig selv og deres forhold til Mickey Pless

Et stærkt kapitel handler om den dybe sorg, der ramte Pless og hans hustru, Lone, da de mistede det ufødte barn, der især var hendes store drøm at få. Men den historie blev offentlig kendt allerede inden bogen og er som sådan ikke en overraskelse. Til gengæld er historien fortalt med varme og kærlighed, og bidrager til at beskrive Mickey Pless’ sammensatte natur; på den ene side en altid glad, smilende og sjov mand, og på den anden side et følsomt menneske.

”Mickey Pless – på alle tangenter” er overraskende god. Overraskende fordi man måske umiddelbart tænker; hvad interessant er der dog i at læse om en klaverbokser fra Skovlunde, der bliver revychef, og fordi man gennem læsningen alligevel finder ud af at hans historie er alment interessant. Det er historien om en lidt kikset knægt fra Skovlunde, der allerede som barn viser sig at have et utroligt gehør og overrasker alt og alle ved pludselig at sætte sig til familiens stueorgel og kunne spille, uden at nogen vidste det. Om en dreng, der komponerede melodier – uden at kunne noder – der var så gode at selv dansktoplegenderne Keld og Hilda Heick, som også boede i Skovlunde da Pless var dreng, blev væltet bagover. Senere kom Mickey Pless som voksen, professionel musiker til at optræde med Heick-parret.

Pless klarede sig dårligt i skolen, og det eneste han rigtigt havde talent for var musikken. At det ikke er intellektet, der fejlede noget har han siden i rigt mål bevist som revydirektør, og noderne lærte han jo også at mestre, da det viste sig nødvendigt, hvis man ville arrangere musikken for orkester. Det er også fortællingen om hvordan hans far var alvorligt alkoholiseret, men kom ud af misbruget fordi han skulle køre sin søn rundt til musikerjobs længe inden Mickey selv fik kørekort. Om bristede kærlighedsforhold, om at blive far i en ung alder og om at møde den store kærlighed ved lidt af et tilfælde. Og så er det selvfølgelig historien om en mand, der blev grebet af kærlighed til revygenren, fik et varmt venskab med Dario Campeotto og som af og til kan komme til at sige ting, man bare ikke siger i disse MeToo-tider.

Allerede som barn optrådte lille Mickey i det lokale butikscenter, som suppe-steg-is-musiker og i lokalt amatørteater, og revygenren ramte ham, da Ulla Jessen tog ham med til Ganløse Kro som pianist. Bogen fortæller om nære venskaber med bl.a. den daværende krofatter i Ganløse, Dan Adelkvist, og skuespilleren og instruktøren Rasmus Krogsgaard, som i dag er en uundværlig wingman og kunstnerisk balancebom i Nykøbing F.-Revyen, og om hvordan Mickey Pless og Lone satte alt på et bræt med deres revy, da Covid19-krisen var ved at vælte det spinkle fundament, som de kun lige havde nået at få lagt.

Forfatterparret skal have ros for ikke ensidigt at beskrive en rosenrød succeshistorie, men også have kriserne med, og beskrive de mindre flatterende sider af Mickey Pless. På den måde bliver ”Mickey Pless – På alle tangenter” en interessant portrætbog, som bør kunne ramme et bredere læserskare end blot Nykøbing F.-Revyens trofaste publikum. Kunne man ønske sig én enkelt lille ting, som man ikke får, så er det et interview med Pernille Schrøder, for at få hendes version af den bitre overtagelsesstrid i Nykøbing. Forfatterparret har muligvis talt med hende uden for citat, men hun figurerer ikke på den lange liste af mennesker, der takkes for deres bidrag til bogen.

Ellers spiller biografien ligesom dens hovedperson på alle tangenter og er derfor særdeles læseværdig, uanset om man er stamgæst i Nykøbing Falster Teater eller ej.

—-

”Mickey Pless – På alle tangenter”. Af Helle Bertram og David Arnholm. Fotos: Anders Knudsen. 216 sider. 299 kr. Udkom 28. maj på Bertram Kommunikation.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her