16-09-2022

TEATERKONCERTEN PETER SOMMER - I MORGEN ER ALT MULIGT

Aveny-T's teaterkoncert med Peter Sommer er nærmest patetisk selvhøjtidelig.

* * 

Sangeren og sangskriveren Peter Sommer er uden tvivl en af de mest markante stemmer på den danske musikscene. 12 albums - det ene i samarbejde med Simon Kvamm - har han skrevet, indspillet og udgivet siden 2003. 

Peter Sommer er lyriker. Hans sange er ikke 'bare' sange, men små, velformulerede digte, og han er en af de få lyriske kunstnere, hvis musik trods alt formår at få lidt mere end jævnlig playtime på de mere mainstream radiostationer. Sommers sangskrivning rummer en sjælden eksistentiel dybde.

Det giver således ganske god mening, at lade hans sange være omdrejningspunkt for en teaterkoncert sådan som det er tilfældet netop nu på det nyligt ombyggede Aveny-T på Frederiksberg. Hvad der derimod kan forekomme ganske besynderligt er at det er Peter Sommer selv, der fortolker Peter Sommer.

Hvis Sommer gerne vil se sig selv og sin musik 'med andre øjne', hvorfor så ikke bare tage de tre fremragende musikere Palle Hjort (keyboards), Søren Bigum (guitar og cello) og Anders Bach (trommer) med på turné rundt til de mere intime spillesteder og spille sangene på en ny måde der?

I stedet er det Aveny-T, der lægger scene til Peter Sommers kunstneriske selvransagelse. Ikke i den nye tilbygning, der ligger der hvor Café Kellerdirk tidligere lå, men inde i selve teatersalen. Her har filmscenografen Nikolaj Danielsen skabt en spartansk scenografi med en stor terning, som efter pausen splittes op i fragmenter, blandt andet en trappe som 'man skal lære at turde gå op af', som Sommer synger mod slutningen. Lysdesigneren Mads Vegas har leget med lækre lyseffekter og Jane Marshal Whittaker har givet Sommer, musikerne og gæsterne Charlotte Munck, Camilla Munck og Klaus Handsome nogle aparte kostumer på, som ikke signalerer en defineret retning. Nu kan man så kalde det 'teater', og med den betegnelse følger muligvis en form for 'kunstnerisk bevilling'.

Forestillingen er så indadvendt selvhøjtidelig at det næsten ikke er til at holde ud. Charlotte Munck kravler i flere af sangene inden pausen formålsløst rundt på bagscenen, hendes søster, avantgarde-musikeren Camilla Munck, er klædt ud som noget fra Star Wars, og multikunstneren Klaus Handsomes medvirken er der ingen umiddelbar begrundelse for. Han er nærmest usynlig bortset fra at han udfører en form for dans, der minder om en nørdet ingeniørstuderende til halbal i provinsen, indtil han ved anden afdelings begyndelse optræder som sangsolist med sangen "Tigger", som Peter Sommer har skrevet netop om vennen fra Skanderborg, der nu får sine five minutes of fame på en københavnsk scene.

Sangene spilles og synges introvert, dystert og dystopisk og alle medvirkende, med Peter Sommer selv i spidsen, agerer med en indadvendt patos, som er nærmest søvndyssende kedsommelig, og kun med ganske få undtagelser skabes der intensitet og energisk nerve i musikken og performancen. Det er ikke til at tvinge et smil frem i ansigtet på de medvirkende, for vi må forstå, at kunst er en alvorlig sag, og Peter Sommer og co. er kunstnere - måske endda med stort 'K'.

At der synges med gode stemmer, og at musikerne utvivlsomt har høj, høj kvalitet er ganske enkelt ikke nok til gøre aftenen blot marginalt interessant. Peter Sommer har forud for premieren udtalt om teaterkoncerten: "Vi entrerer med begejstring teaterrummet med ønsket om at sætte tableauer, ord og musik til menneskehjerternes eksistentielle nødråb: Hvem er jeg, hvem er du, hvem er vi?".

Ensemblets 'begejstring' var vanskelig at få øje på, mens spørgsmålene savner et hvad laver vi dog her?

---- 

"Teaterkoncerten Peter Sommer - I morgen er alt muligt".

Tekst og musik: Peter Sommer og Håkan Hellström. Instruktion: Peter Harton. Scenografi: Nikolaj Danielsen. Kostumer: Jane Marshal hittaker. Lysdesign: Mads Vegas. Koreografisk assistent: Stine Witt Andersen.

Medvirkende: Peter Sommer, Camilla Munck, Charlotte Munck, Palle Hjort, Søren Bigum, Anders Bach og Klaus Handsome.

Spiller på Aveny-T til 29. oktober.

Anmeldt 15. september (premiere).

Der er ikke noget fotomateriale fra forestillingen