Forside Anmeldelser 2021 AMAGER REVYEN – LATTER UDEN GASSER

AMAGER REVYEN – LATTER UDEN GASSER

384
0

Amager Revyen har ambitioner om at blive en stor, professionel revy, der kan favne hele Amager. Bedømt ud fra årets revy er der et stykke vej til målet.

* *

Man kan lige så godt være ærlig fra starten og sige tingene som de er; der er plads til forbedring i Amager Revyen, der lørdag havde premiere på det lille hyggelige Teater Play på Strandlodsvej på Amager.

Revyen har en defineret ambition om at blive en stor, professionel revy, der kan favne hele Amager, og den første udgave af revyen blev spillet i 2019 med et skuespillerhold af både professionelle og amatører, iscenesat af Jacob Fauerby. 

Sidste år blev revyen aflyst, som alt andet, og derfor er årets revy ‘den svære toer’, som man siger. Instruktionen er lagt i hænderne på Mikkel Løvenholt Reenberg, og holdet består af fire skuespillere og en musiker på scenen, og som noget jeg i hvert fald ikke har oplevet før, en hjemmearbejdende revyskuespiller på Zoom.

Det er en aparte konstruktion, som man slet ikke formår at udnytte, for den hjemmearbejdende Birgit Schou Kjersner har ét nummer, som en mormor, der kommunikerer med børnebørnene på netop Zoom, og indgår desuden noget forvirrende i et nummer om uvorne folketingsmedlemmer, der får skæld ud. Derudover er hun fraværende og hvorfor så overhovedet være med?

Der er ingen tvivl om at alle de øvrige medvirkende, Mille Berg, Dorte Munksgaard, Anders Anderskov og Jeanett Rytter, der er revyens egentlige primus motor, elsker revygenren, og åh, så gerne vil den, men deres favntag med revyen er denne gang desværre ikke specielt vellykket.

Tekstmaterialet, som de mestendels selv har skrevet, er ganske enkelt ikke godt nok, og når man efter pausen tyer til numre af så drevne kræfter som bl.a. Carl-Erik Sørensen, Leif Maibom og Vase & Fuglsang, så står det lysende klart, at der er en klar symbiose mellem den veldrejede tekst og den sikre fremførelse. Begge dele skal være der for at et nummer kan lykkes og løfte sig.

Der er naturligvis numre, der lykkes bedre end andre. “EM i livsstilsygdomme” er tilpas gakket til at man overgiver sig, selvom det vist er første gang man oplever et revynummer, hvor hovedpersonen dør på scenen, og “Tal dog ordentligt”, om vejvrede og tonen på internettet, er ikke ueffent. Der er meget godt i den tidlige sketch om “Flyskam”, hvor politisk korrekthed kører helt af sporet, og så har Dorte Munksgaard selv skrevet sin egen vise om indvandrerkvinden, der gør alt for at blive integreret, men i stedet ekskluderes af det danske samfund, og derfor er på vej til at blive den, vi frygter at hun er. Her er der endelig en tekst, der vil og kan noget. Mere af det, tak!

Revyens pianist Morten Østergaard, har tilsat en nærmest grotesk inerverende rytmeboks til sit el-piano, der senere i revyen fuldkommer ødelægger visen “Herregud” om bankdirektøren, der ikke kan forstå kritikken, og i det hele taget står forestillingen musikalsk svagt. Der synges simpelthen ikke godt nok til en professionel scene.

Ambitionen om at lave en stor, professionel revy er der et stykke vej til at efterleve, og det er også så som så med at favne hele Amager. Udover et tilbagevendende nummer med en ornitolog på Fælleden, er der ikke meget ‘Amager’ over Amager Revyen, måske er det der man skal starte. Gør revyen relevant for amar’kanerne, så kan københavnerne og os andre komme med senere.

Hvor gerne man end ville det, så kan Amager Revyen anno 2021 ikke gøre sig fortjent til mere end to stjerner. Forhåbentlig giver det aktørerne ild i øjnene og lyst til vise at de fand’me godt kan, i stedet for at de mister modet.

“Amager Revyen – Latter uden gasser”.

Tekst og musik: Dorte Munksgaard, Morten Østergaard, Anders Anderskov, Birgit Schou Kjersner, Harry Jensen, Thorbjørn Egner, Mette K. Madsen, Carl Alstrup, Jeanett Rytter, Mikkel Løvenholt Reenberg, Andreas Bo, Lone Rødbroe, Vase & Fuglsang, Carl-Erik Sørensen, Johannes Drabæk, Mille Berg, Jeanne Boel, Leif Maibom, Lone Birgitte Ladekarl, Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard.

Instruktion & koreografi: Mikkel Løvenholt Reenberg. Scenografi: Isoex Danmark. Kostumer: Gadekærets kreaklub & Anne-Lis Petersen.

Medvirkende: Dorte Munksgaard, Mille Berg, Jeanett Rytter, Anders Anderskov og Birgit Schou Kjersner (på Zoom). Kapelmester: Morten Østergaard.

Spiller på Teater Play til 19. juni.

Anmeldt 8. maj (premiere).

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her