Forside Anmeldelser 2020 ET JULEEVENTYR (Aarhus Teater)

ET JULEEVENTYR (Aarhus Teater)

239
0

Aarhus Teaters “Et juleeventyr” er smuk som et guldaldermaleri og er en meget vellykket juleforestilling for hele familien.

* * * * *

Teaterforestillinger, der benævnes som familieforestillinger er som regel enten primært til børn, eller også er de gavnlige som det første fix for et nyt, potentielt teaterpublikum.

“Et juleeventyr” på Aarhus Teater falder ind i den sidstnævnte kategori. Dels fordi de mindste børn – den anbefales fra 6 år – givetvis vil finde den uhyggelig, og måske vil savne nisser, men mest fordi den på prægtig vis byder på al den teatermagi man overhovedet kan ønske sig.

Sceneriet, der møder os når vi kommer ind i teatersalen, er smukt som et gulnet guldaldermaleri. Den gamle gnavpot Ebenezer Scrooge’s kolde hjem, med store vinduer ud til gaden, hvorfra vi hører glade sange, en stor bred trappe til første sal, en markant pejs og den brede dør ud til virkeligheden. Her står Scrogge ved sin arbejdspult; et stort, krumbøjet, forkvaklet menneske. Ensom, forhadt og blottet for empati. Et menneske, der har lagt fortidens ulykkelige barndom og ungdommens korte, forbigående lykkestunder bag sig, og som nu alene lever for at skabe sig mere rigdom. En ondskabsfuld satan af en arbejdsgiver for assistenten Bob, og alt andet end den yndlingsonkel man vil invitere hjem til jul, selvom hans nevø alligevel stædigt gør forsøget.

I Aarhus Teaters opsætning af denne klassiker, baseret på en roman af Charles Dickens og i en ny dramatisering af Jack Thorne, spiller Jacob Madsen Kvols dette monster af et menneske med al sin sceniske autoritet, og lægger et nyt lag på sin portefølje af ‘groteske skabninger’ som man de seneste sæsoner har set i både “The Rocky Horror Show” og “Lazarus”. Det er en ny fin præstation af Jacob Madsen Kvols, som der trækkes store veksler på fra teatrets side.

“Et juleeventyr” er kendt af de fleste. Historien om den gamle gnier, der først hjemsøges af sin afdøde partner ved juletid, og senere samme nat hjemsøges af tre ånder, der tager ham tilbage til fortidens jul, nutidens jul og fremtidens jul, og som lærer ham at elske og føle glæde igen. I denne opsætning fortælles historien helt klassisk og traditionelt, men med en inspirerende leg med teatrets magi. Ånderne dukker op fra steder, man ikke tror muligt – ingen spoilere her! – og sneen daler yndigt over hele salen, da der til sidst går god, gammeldags julestemning i den. Kostumerne er smukt kreeret af Karin Betz, og Benjamin La Cour (den mand er utrolig – og utroligt flittig!) har skabt en helt vidunderlig naturalistisk scenografi, der tager os med tilbage til 1800-tallets London.

Et kor af byfolk guider os gennem historien med indlagte sange, der dels bygger på kendte  julesalmer, dels hviler på et moderne musikalsk udtryk, skabt af huskomponisten Marie Koldkjær Højlund, Anders Boll og Steffen Lundtoft. Det er altsammen meget virknings- og effektfuldt og forestillingen er som helhed gennemført vellykket i Jacob Schjødts sikre iscenesættelse, med god fornemmelse for de små, finurlige detaljer.

Aarhus Teater havde premiere på forestillingen for et par uger siden, men den spiller helt frem til 20. december. Det er en markant anderledes, og mere traditionel tilgang til det klassiske stof end Nørrebro Teaters opsætning fra sidste vinter, som netop har fået repremiere i København – se anmeldelsen fra sidste år her

Omkring Jacob Madsen Kvols’ imposante Scrooge, leverer ensemblet fine præstationer. Det er en god blanding af gamle kendinge på teatret og nye talenter: Anders Baggesen og Kim Veisgaard, Christian Hetland, Emil Prenter og Anne Plauborg. Mette Klakstein Wiberg, Isa Marie Henningsen og den scenedebuterende Andrea Øst Birkkjær, og så fik jeg Lasse Steen at se i rollen som den unge Scrooge i en lyndublering, han klarede helt problemfrit. Desuden får tre unge studerende fra teatrets scenekunstskole vigtig sceneerfaring i det store teaterapparat.

Om de allermindste børn fanges af historien, som langt hen af vejen bestemt er alt andet end ‘julehyggelig’, er nok tvivlsomt. En lille pige foran mig sad lidt uroligt i sædet især inden pausen, men mon ikke de fleste bliver grebet af alt det vidunderlige det levende teater kan, og som der leges så lystigt med i denne ødsle opsætning? Det tror jeg. Og derfor skal dette  juleeventyr nok skabe nye teatergængere til fremtidens jul og andre tider.

“Et  juleeventyr”. Af Jack Thorne baseret på en roman af Charles Dickens. Oversættelse: Julie Petrine Glargaard.

Instruktion: Jacob Schjødt. Scenografi: Benjamin La Cour. Kostumer: Karin Betz. Lysdesign: Mathias Hersland. Lyddesign: Lars Gaarde. Komponister: Marie Koldkjær Højlund, Anders Boll og Steffen Lundtoft.

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Christian Hetland, Anne Plauborg, Andrea Øst Birkkjær, Mette Klakstein Wiberg, Isa Marie Henningsen, Kim Veisgaard, Emil Prenter, Anders Baggesen, Vickor Pascoe Medom (Lasse Steen),Ulrik Windfeldt-Schmidt, Ludmilla Faber Striim og Martin Ivan.

Spiller på Aarhus Teater til 20. december.

Anmeldt 20. november

Forestillingsfoto: Emilie Theresa