Forside Anmeldelser 2019 LYSET OVER SKAGEN

LYSET OVER SKAGEN

292
0

Strålende sangere løfter tyndbenet musical om Skagensmalerne.

* * * 

Det blev “Lyset over Skagen”, der fik lov at åbne Københavns nye musicalteater Falconer på Frederiksberg efter endt renovering. En ny turnéopsætning af en 12 år gammel dansk musical om et fremragende emne; Skagensmalerne.

En historie, der har alt det en klassisk musical skal have. Kærlighed, romantik, jalousi, livsvisdom, drømme, genialitet og galskab. Læg dertil et par stærke kvindeskikkelser og mulighed for scenografisk at lege med nogle af dansk kunsts mest kendte malerier og scenarier.

Lige det sidste kniber det med. Man har ellers hyret ingen ringere end Jesper Kongshaug til at lave lysdesign, men modsat virkelighedens malere, lykkes det ham overraskende nok aldrig at fange ‘lyset over Skagen’, og derfor fremstår nyopsætningen noget pauvér og skrabet. Heldigvis er der ikke sparet på kostumerne, hvor Maria Gyllenhoff har ramt plet med tid og stil, så det emmer af Nordjysk sommerromantik.

Det er lykkes at samle et højt kvalificeret hold af sangere og skuespillere til de mange roller, og især hovedrollerne er overordentligt godt besat. Silke Biranell er aldeles overbevisende som Marie Krøyer, der bliver splittet mellem to mænd. Den geniale, men maniske og fordrukne maler P.S. Krøyer, som bogstaveligt suger al selvstændighed ud af hende, der også har kunstneriske ambitioner, og den svenske komponist, og skørtejæger, Hugo Alfvén, som hun møder på en rejse til Sicilien og forelsker sig i. Biranell løfter sit åbenlyse talent fra rolle til rolle, og hun ikke bare synger smukt, hun skaber også et troværdigt portræt af en kvinde, der er tvunget til at tage sit livs sværeste beslutning; at forlade den mand, hun ved vil bryde sammen uden hende. Hendes beslutning vil ikke alene gøre en ende på deres ægteskab, men også på hans karriere, for uden hende som muse og inspirator, har han kun alkoholen tilbage.

Tomas Ambt Kofod er ligeledes glimrende som Krøyer. Han fanger malerens manio-depression fint, og også han synger med en overlegen sikkerhed. Omkring dem leverer Nicoline Siff Møller og Jesper Lundgaard lige så overbevisende som det livskloge malerpar, Anna og Michael Ancher. Vokalt på højt niveau og med autoritet i karaktertegningen. 

Joachim Knop er den forelskede Alfvén og Anders Bircow er forestillingens komiske figur, som både djærv fisker og italiensk kok, begge glimrende, og så er det spændende at opleve de to unge, Mathilde Zeuner Nielsen og Søren Torpegaard, som det unge forelskede par i en – lidt overflødig sidehistorie om at drømme sig væk fra Skagen og ud i den vide verden – de leverer lovende præstationer.

Problemet med “Lyset over Skagen” er således på ingen måde på scenen. Problemet er, at “Lyset over Skagen” ganske enkelt er en tyndbenet musical. Musikalsk kommer den ingen vegne. Ikke færre end tre komponister har bidraget til at det hele lyder næsten ens og så føles to en halv time pludselig temmelig langt. Det musikalske arrangement gør bestemt heller intet godt for musikken. En fuldkommen malplaceret percussionist var forestillingen igennem ved at drive mig til næsten Krøyers vanvid – kill that cat! 

Den ellers oplagte historie fortælles alt for omstændeligt og uden et klart fokus, lige som man synes at der er tilløb til noget, leveres endnu et folkloristisk optrin, og som nævnt er sidehistorien om fiskersønnen Jens, der vil være ingeniør i København og bygge en havn i Skagen, reelt overflødig for det egentlige handlingsspor; kærlighed, jalousi, kunstnerisk hanekamp og kunstens altopædende magt. Daniel Bohr har instrueret og burde måske nok have gennemskuet den 12 år gamle musicals svagheder og bearbejdet manuskriptet, der ganske enkelt er for tyndbenet.

Der er enkelte gode sange, ikke mindst fordi de synges så overbevisende, men ingen, der rigtigt skiller sig ud, hænger ved og ikke lader sig ryste af.

Som nævnt i indledningen får “Lyset over Skagen” æren af at indvie Københavns nye musicalscene på Falconer. Det viser sig imidlertid  noget skuffende, at Falconer Salen ikke har forandret sig meget – og man sidder stadig forfærdeligt selv på salens bedste pladser, hvis man er over 170 centimeter høj med en bare gennemsnitlig benlængde. Om renoveringen har givet bedre muligheder end tidligere sceneteknisk giver “Lyset over Skagen” ikke svar på. Den minimalistiske scenografi er lavet til turnébrug og til let at kunne flyttes fra sted til sted med skiftende faciliteter. 

“Lyset over Skagen”. Forfatter: Thomas Høg. Medforfattere: Niels Brunse, Kim Sørensen og Vilhelm Topsøe. Komponist: Kim Sørensen. Medkomponister: Anders Barfoed og Peter Spies.

Instruktion: Daniel Bohr. Scenografi og lysdesign: Jesper Kongshaug. Kostumedesign: Maria Gyllenhoff. Koreografi: Bettie Uldal. Orkesterarrangør: Edi Premate og Anders Barfoed. Kapelmester: Edi Premate.

Medvirkende: Silke Biranell, Tomas Ambt Kofod, Jesper Lundgaard, Nicoline Siff Møller, Joachim Knop, Anders Bircow, Anders Teigen, Søren Torpegaard, Mathilde Zeuner Nielsen, Christina Skodborg, Ulrik Aabye-Hansen, Kinne Lucas, Jonas Holst, Jonas Suurballe, Rasmus Albeck, Nanna Rossen, Sandra Elsfort og Marie Louise Hansen.

Producent: Danske Musicals. Spiller på falconer i København til 17. august. Derefter Skive, Aarhus, Sønderborg, Flensborg, Aalborg, Nykøbing Mors, Holstebro, Næstved, Odense, Aars, Kolding og Vejle.

Forestillingsfoto: Jens Peter Engedal

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her