Forside Anmeldelser 2019 THE SOUND OF MUSIC

THE SOUND OF MUSIC

283
0

Den smukke musical drukner i mågeskrig og Kenters klovnerier på Hedeland Amfiteater.

* * * 

Et nyt produktionsselskab, et nyt spillested – i hvert fald til musical – og en næsten ny musicalstjerne in spe er jo slet ikke så dårligt. Musicals er in i disse år, og nu har en ny producent meldt sin ankomst. Bag navnet Miolto Arts & Music står tre venner, som vil producere sommermusicals ude på Hedeland Amfiteater, der jo alligevel kun benyttes få aftener om året til Opera Hedelands opearforestillinger.

Om der er et publikum til endnu en nær-københavnsk musical vil kun tiden vise, men det er naturligvis ikke helt betryggende at det enorme amfiteater i de smukke bakker ude mellem Taastrup og Roskilde selv på premiereaftenen kun fornemmedes at være halvt fyldt op.

Valget af Rodgers & Hammersteins 60 års jubilerende “The Sound of Music” synes til gengæld at passe godt til stedet. Her kan den unge novice for alvor vandre henført rundt i sine elskede bjerge i indledningen uden sans for tid og sted og klostrets strenge regler, og her kan vi sagtens forestille også den bryske kaptajn von Trapps bjergslot ligge med udsigt til en blå skovsø – med et utal af skrigende måger.

Og når mørket ud på aftenen sænker sig – og mørke skyer driver truende ind over arenaen – så er det jo en smuk symbiose til forestillingens dramatiske skifte fra romantisk syngespil til en langt mere dyster fortælling om tyskernes invasion af Østrig i 1938, og den stålsatte kaptajns modstand mod at gøre knæfald for nazismen. Det er et unikt smukt scenebillede, når han og Maria, og de syv søde børn i slutbilledet flygter – bogstaveligt talt – op over det mørke og dystre bjerg mod friheden i Schweiz.

Den unge sopran Isabel Schwartzbach har allerede i en endnu ung karriere sunget Cosette i “Les Miserables” og Maria i “West Side Story” og i vinter var hun Christine Daae i “Phantom of the Opera”. Nu er hun en yndig, sød og elskelig Maria, den oprørske novice, der sendes fra klostret for at blive guvernante for kaptajn von Trapps syv stramt dresserede børn, og ender med at stjæle både deres og deres fars hjerter.

Hun synger ganske vidunderligt med den reneste og klare tone, men hun mangler lidt af Marias fandenivoldskhed og temperament, og der er stadig plads til forbedring i det dramatiske spil når alvoren presser sig på. Men jo, hendes Maria forstår man godt at von Trapp ikke kan stå for.

Han spilles her af Morten Hemmingsen som en rigtig stivnakke, og han formår ikke rigtigt at løse op for knuderne selv når han igen møder kærligheden. Det bliver lidt blegt.

Blegt er det sidste man kan sige om Tommy Kenter i rollen som vennen Max Detweiler, førstesekretær i ministeriet for kultur og impressario for Salzburg Festspillene. Instruktøren Frank Rubæk har enten valgt at lade Kenter køre solo, eller ikke magtet at tøjle ham. Resultatet er at Kenter spiller denne østrigske 1938-karakter som var det Rudy S. Kleutzners ukendte far, kostumieret helt uden for forestillingens gennemgående scenografi, og spillet aldeles ude af synch med resten af ensemblet. Kenters kloverier, med indlagte vittigheder taget direkte ud af solistrepertoiret, fjerner fokus og skaber ubalance og selvom man nok skulle tro at den fine karakterskuespiller Kenter jo også er, kunne ramme alvoren da det til sidst står klart, at kun han kan redde von Trapp familien fra nazisterne, så fortsætter kloverierne med usvækket styrke. Bevares, publikum ler, men er det lidt i medlidenhed?

Erfarne kræfter som Anne Suppli og operasangerinden Elsebeth Dreisig som den livskloge Abbedisse leverer fine præstationer, og det er glædeligt at opleve et funklende talent i Mathias Hartmann Niclasen som det nazistiske telegrambud som ældstedatteren Liesl er forgabt i. Hun spilles yndigt af Juliette Schaufuss i spidsen for de ganske bedårende og søde børn, der udgør den store børneflok. 

“The Sound of Music” er med rette en musical klassiker, men i denne ambitiøse opsætning drukner for meget i mågeskrig fra søen bag scenen og i Tommy Kenters monkey business, og når ret skal være ret, så er en næsten tre timer lang forestilling lige lovlig meget af det gode, når man sidder under åben himmel og kulden kommer snigende ved mørkets frembrud. Lad os håbe, at produktionsselskabet Mielto har lidt bedre held med næste års forestilling samme sted, som bebudes i det trykte program og som offentliggøres sidst på sommeren.

PS/Husk at medbringe en pude at sidde på og nogle varme tæpper. Selv efter en varm sommerdag, bliver det koldt i midnatstimen.

“The Sound of Music”. Af Richard Rodgers (musik) og Oscar Hammerstein II (tekst). Oversættelse: Frank Rubæk. Oversættelse af sangtekster sammen med Steffen Gliese.

Instruktion: Frank Rubæk. Scenografi: Nina Schiøttz. Koreografi: Rachel Ireson. Kapelmester for Danmarks Underholdningsorkester Andreas Vetö.

Medvirkende: Isabel Schwartzbach, Morten Hemmingsen, Elsebeth Dreisig, Tommy Kenter, Anne Suppli, Claus Nielsen, Randi Winther, Christina Elisabeth Mørkøre, Mikkel Vadsholt, Mathias Hartmann Niclasen, Juliette Schaufuss, Samuel Gamborg, Trine Marie Wisborg, Rasmus Malthe Jacobsen, Kaya Bergstrøm Eisted Poulsen, Helena Saldern Vetö, Astrid Brøndal Kardel/Katrine Balle Roswall. Ensemble Hedeland.

Spiller på Hedeland Amfiteater til 29. juni.

Anmeldt 20. juni (premiere)

Forestillingsfoto: Esben Salling

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her