07-10-2018

Den magiske maske

Eventyrteatret overgår sig selv med en overdådig efterårsferie-forestilling i Glassalen.

* * * * *

I gennem flere år er Eventyrteatret blevet kåret til 'årets børneteateroplevelse', og teaterleder Susanne Vognstrup kan lige så godt gøre plads på kaminhylden til endnu et trofæ. For børne- og ungdomsteaterskolen ude fra Søborg leverer med årets efterårsferie-forestilling i Tivolis Glassalen en aldeles overdådig forestilling.

Det er børn og unge, der optræder. Amatører, ja vist, men det er mange år siden, at Eventyrteatrets opførelser har haft bare et gran af amatørteater over sig. De store og de små synger og spiller alle så det er en sand fryd. De prøver ikke at spille komedie, de kan spille komedie. Hver enkelt skaber de karakterer, der holder. Også i selv de mindse roller. De er vanvittigt præcise i deres ensemblespil, og dem, der er valgt ud til de bærende roller, kan bare deres shit. Man kan ikke andet end imponeres og begejstres. Hold da kæft, hvor er de gode!

Eventyrteatrets forestillinger er tilmed nyskrevet dramatik med original musik. Hvor ser man lige det henne, igen og igen? En meget stor del af roserne må de dygtige og søde børn og unge derfor dele med 'de voksne'. Igen i år har Gunvor Reynberg skrevet manuskriptet og sangene. Inspireret af Danmarkshistorien og  ægteskabet mellem den unge, skizofrene kong Christian 7 og hans engelske barnebrud, Caroline Mathilde. Det er inden Struensee kommer ind i billedet - det er jo for børn! 

Netop børneuniverset skaber nogle skønne muligheder. Christian 7's indre stemmer præsenteres for eksempel som hans fire usynlige venner Aha, Uha, Jubi og Øv, der hver især karakteriserer kongens sammensurium af sindsstemninger, og den magtfulde hofsnog Reventlow, der med vold har tilranet sig magten over den unge, svage konge spilles som en skurk af Disney'ske dimensioner. Der er vittige optrin, og herlige figurer, som for eksempel enkedronningens lille frisør, der kører rundt på en stige for at kunne nå op til den højtopsatte pudderparyk, eller de små køkkenhjælpere, der er så nuttede at de ikke er til at stå for.

Christian Dahlberg har igen skrevet al musikken, og det forekommer i år at være et endnu bedre og endnu mere ambitiøst musikalsk score end tidligere. Der er gedigne musicalshits in spe blandt de omkring 15 sangnumre og igen må man tage hatten af for de unge performere på scenen, der store som små, rent faktisk alle kan synge. Der er produceret en cd med sangene, der kan købes på stedet. Gør endelig det.

Oveni det hele så har Kirsten Brink skabt en flot scenografi, der med enkle midler flytter handlingen fra slotkøkkenet til Christiansborgs fornemme sale; fra Reventlows sovekammer til kongens værelse, hvor han lukker sig inde med sine stemmer. Christine Brincker har skabt en overdådighed af en kostumepragt med rokokokjoler, glimmer og pudderparykker så man tror det er løgn, og forestillingens store maskebal på slottet lader såmænd ikke det tilsvarende maskebal i "Phantom of the Opera" meget efter i ydre pragt.

Til sidst vinder det gode over det onde, naturligvis. Kongen får Reventlow ned med nakken, kokkepigen får sin hofmand, og den lille køkkenpiges far kommer ud af fængslet. Kongen forenes med sin smukke dronning, og det er kun os voksne blandt publikum, der ved, at den lykke varer kort, for inden længe gør Struensee sin ankomst og skriver dramatisk Danmarkshistore. Men det er en helt anden historie.

"Den magiske maske" er lavet til børn i alle aldre, men med et ambitionsniveau, så alle kan nyde det. Jeg havde selv mine 'børn' med i teatret. De er 19 og 21 år gamle, og vil ikke for deres død undvære den årlige efterårstur i Eventyrteatret. Så det er bare om at komme af sted - hele familien.

"Den magiske maske" af Gunvor Reynberg med musik af Christian Dahlberg.

Instruktion: Bo Skødebjerg. Scenografi: Kirsten Brink. Kostumer: Christine Brincker. Koreografi: Henrik Lund.

Medvirkende: Ca. 100 børn og unge fra Eventyrteatret.

Produceret af Eventyrteatret. Spiller i Tivolis Glassalen til 21. oktober.

Anmeldt 6. oktober (premiere).

Foto: Ole Mortensen.