25-06-2018

Rødvig Revyen - Revyperler

Endnu en herlig og perlende omgang revyperler i Rødvig.

* * * * *

De har gjort det igen!

En af landets absolut mindste revyer har skiftet navn til Rødvig Revyen - Revyperler, men både stil og kvalitet er den samme, som vi har oplevet den de seneste par sæsoner.

Ja, det er faktisk lige før, at årets revyperler er endnu bedre i år end i 2016 og 2017, hvor det ellers var en ren fornøjelse.

Fra først til sidst er Rødvig Revyen et perlende let, sjovt og musikalsk tilbageblik og gensyn med ældre og nyere numre fra nær og fjern; ét nummer så vi få, der er rejsende land og rige rundt i hælene på dansk revy, så sent som for en ugens tid siden i Hjørring, andre har de færreste alderen til at have oplevet på scenen, før de nu bliver bragt til live igen; i nogle tilfælde fornyet, i andre tilfælde står de bare helt rent.

Det bedste eksempel er Arvid Müller og Aage Stentofts "Jacobsen", som her leveres fuldkommen rentonet klart af Rikke Buch Bendtsen. Den blev først lanceret af Erica Voigt i Dagmar-Revyen 1948 og handler om kvinden, der kommer galt af sted da hun i bussen møder den charmerende Jacobsen, som tager sig friheder og løber fra ansvaret. I dag 70 år efter behøver den vise ikke én omskrevet linje for at være et skarpt indlæg i #MeToo debatten.

Rikke Buch Bendtsen er sammen med unge Charlotte Amalie Kehlet revyens nye damer. Sidstnævnte tilmed en regulær revydebutant, som med charme og en skøn udstråling blandt andet serverer "Mariehønen" fra 1954 (fra inden Cirkusrevyen hed Cirkusrevyen), som en moderne storbypige, der mister både tid og sted, i mødet med den lille poetiske, flyvende vejrmeldingsbille... Charlotte Amalie har mange talenter at spille på, et af dem er violin, som hun håndterer elegant i et forrygende musikalsk Svend Asmussen og Swe-Danes nummer, der indleder anden akt. Lad os endelig få mere at se til hende i fremtiden!

Herrerne er gengangere fra de sidste henholdsvis otte og fire år i revyen. Max Hansen, som igen har instrueret med lidt hjælp på sidelinjen fra Martin Miehe-Renard, og elegante og energiske Kasper D. Gattrup, der boltrer sig som en ål i mudder i både nyere, ældre, musikalske og morsomme numre. Max Hansen har pondus på den lille scene, hvadenten han fjoller som kæmpebaby - nej ikke Dirchs - eller dejligt neddæmpet fortolker Osvald Helmuths hjertevarme "Den sidste bon". Og Gattrup har sådan en 'Preben Uglebjergsk' dygtighed, både i sin egen herlige bedemandsmonolog, i fjollevisen "Der er meget langt til Rungsted" (Apollo Revyen 1944), et nummer, der får lov at fremstå i sin rene, gammeldags form, og i Rasmus Krogsgaards sødt poetiske "En lækker lille skattesag", der første gang blev præsenteret i Sønderborg for bare to år siden. Dér, som her, med Rikke Buch Bendtsen som 'skattesagen'. Hun tager også kegler som sexolog med speciale i noget så umoderne som 'helt almindelig sex' og sammen med Gattrup i en klassisk forviklingssketch om cougar-dating.

Sådan er Revyperler. Der er gammelt og knapt så gammelt materiale. Det er en balancegang at få det hele til at samle sig til en revy, der både morer og vækker minder om en svunden tid, og i den proces behøver man også numre, der er endog meget langt fra 'klassiker niveau'. Dem tager vi gladeligt med, og det skal siges, at de er ganske få i årets særdeles vellykkede revyperle-samling.

Med små midler er både scenografi og kostumer elegante og lækre og hvor er det skønt, at der igen i år er blevet råd til en velspillende trio under Stuart Goodsteins kyndige ledelse. Det klæder forestillingens gnistrende musikalitet. 

Min ledsager - årgang 1936 - nød hvert sekund, men jeg er temmelig sikker på, at også et langt yngre publikum vil slubre revyperlerne i sig - igen i år.

HOT: Uden ildsjæle ingen Rødvig revy. Det er skønt at Jeanette og Michael Larsen vil det her så meget, at Rødvig Revyen Revyperler nu kan fejre 10 års jubilæum.

NOT: Det er ærgerligt, at det ikke anføres i det trykte program, hvor og hvornår de forskellige numre blev lanceret.

"Rødvig Revyen - Revyperler". Tekst og musik: Kasper D. Gattrup, Stuart Goodstein, Kent Bovin, Adam & James Price, Vase & Fuglsang, Rasmus Krogsgaard, Niels Olsen, Finn Martin, Svend Gyldmark, Jan Svarrer & Christian Bjerrum, Arvid Müller, Aage Stentoft, Svend Asmussen, Osvald Helmuth & Henry Carlsen, Kjeld Nørregaard, Janus Elsig, Søren Anker Madsen, Robert Arnold, Kjeld Bonfils, Søren Pilmark, Bennie Benjamin & Geirge Davis Weiss, Epe og Poul Erik Sørensen m.fl.

Instruktion: Max Hansen (med hjælp fra Martin Miehe-Renard). Scenografi: Jan Hansen. Koreografi: Rikke Buch Bendtsen. Kostumer: Tina Grunwald. Kapelmester: Stuart Goodstein.

Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Charlotte Amalie Kehlet, Kasper D. Gattrup og Max Hansen.

Spiller på Kulturhuset Harmonien i Rødvig til 4. august.

Anmeldt 24. juni (premiere)

Foto: lånt fra facebook.