25-03-2018

RYTTERIET Live i Tivoli

Rytteriet er morsomme, men også omstændelige i deres hyldestshow til Tivoli - i Tivoli.

* * * *

Rytteriet er rykket ind i Tivoli. For fuld musik og med alle deres mest kendte figurer - og med en herlig Bodil Jørgensen i komisk topform. Deres nye show markerer ikke alene deres 10 års jubilæum som Rytteriet, det markerer i høj grad også Tivolis 175 år.

Det er Tivoli her og der og alle vegne. I scenografiens smukke hestekarussel, der kører lystigt i ring og fungerer som både band stand og prædikestol, og i adskillige numre, bl.a. med Erik i jobtræning som Tivoli betjent og med tre groteske karakterer, der alle har det til fælles at de elsker Tivoli, til trods for at de er blevet fysisk forkrøblede i haven som børn.

De elskede Fritz & Poul, snobberne, har såmænd købt Tivoli og vil indrette den som eksklusiv underholdningsghetto kun for de rige - for det er sgu kommet til at ligne Dyrehavsbakken for meget! som de siger, inden de afholder publikumsquiz med gode præmier; store checks, et weekendophold på Nimb Hotel og en mindre landsdel.... Jo, Fritz & Poul er i topform, og det mændene bag, Rasmus Botoft og Martin Buch, så sandelig også.

Trines mor, en ekceptionelt skøn Bodil Jørgensen, er også gået i Tivoli. Hun fortæller sin forfærdede datter i telefonen, at hun lige har bollet med Brdr. Price i Ballongyngerne, og så render hun ind Else og Tulle. Det ligner optakten til en god Girls night out.

Er man hard core fan af Rytteriet, kan jeg ikke forestille mig andet end at det nye show går 100 procent rent hjem. Jeg hører nok til dem, der foretrækker Rytteriet i mere afmålte doser end godt to en halv time (inkl. pause), og selvom der sandt for dyden er meget at grine af undervejs, både af den rå, platte slags og af den tragikomiske slags, hvor man vender blikket indad og opdager, at det er én selv man ler af, så bliver showet også lige lovlig omstændeligt. For mange numre får lov at køre i ring og i ring, ganske som Bjørn Fjæstad synger det i den første af showets syv indlagte sange fra den roterende karussel.

Det bedste eksempel - eller værste om man vil - er anden akts åbningsnummer, hvor Thomas Helmig i Martin Buchs læderklædte skikkelse er i studiet hos Pladefar (Botoft), og kører den ind med fed, fed penis til alle. Det er til at begynde med jublende morsomt, så bliver det lidt langt i gentagelsesspyttet, så tager det en sjov drejning, men er det pointen? Nej, vi skal længere ind, helt i ....nåhr nej, det er først senere .... det trækker ud og trækker ud og ender næsten i det pinlige. Her skulle Katrine Engberg, som krediteres for at have instrueret sammen med Botoft og Buch, have trukket en tyk streg i sandet. Heldigvis følges der op med netop Botoft i en ny, tivoliseret version af 'Den lille Gumbas". En fuldkommen komplet absurd terapeutisk stjernestund.

Bodil Jørgensen er en pryd for showet. Ikke kun med sine vante karakterer; den sønderjyske dame, Rita, der hylder Nordkorea og som Trines mor, men allerbedst som storsvovlende præst i forestillingens bedste nummer. Hvordan synes I så selv det går med at forvalte Guds gave? spørger hun retorisk i en hudflettende opsang til den moderne dansker.

Musikken leveres af Rytteriets særdeles kompetente husorkester bestående af Henrik Balling, Asger Baden, Mads Andersen og den karismatiske forsanger Bjørn Fjæsted. Syv sange spiller de og de lyder stort set ens i mine ører, men de rummer en særlig sjælfuld poesi.

"Rytteriet Live i Tivoli" er i sine bedste øjeblikke aldeles herlig underholdning, men man bliver lidt træt undervejs, lige som når man tager den fjerde tur i træk med karussellen.

"Rytteriet Live i Tivoli". Tekst og musik af Martin Buch og Rasmus Botoft, Lisbeth Wulff, Henrik Balling, Asger Baden, Bjørn Fjæstad, Peder Pedersen og Bossy Bo Rasmussen.

Instruktion: Katrine Engberg, Rasmus Botoft og Martin Buch. Scenografi: Edvard Lloyd Pierce. 

Medvirkende: Martin Buch, Rasmus Botoft, Bodil Jørgensen samt orkestret: Henrik Balling, Asger Baden, Mads Andersen og Bjørn Fjæstad. Stemmer: Lisbeth Wulff og Nis Bank-Mikkelsen.

Spiller i Glassalen i Tivoli til 21. april. Alle forestillinger er udsolgt, men der er sat ståpladser til salg til alle shows.

Anmeldt 24. marts (premiere)

Forestillingsfoto: Bax Lindhardt.